Het woontraject in
vier fases:

Het woontraject in vier fases:

Fase 1

In de eerste fase ligt de nadruk op gedrag en vaardigheden die samenhangen met de dagelijks gang van zaken op de groep. Wat is nodig om je thuis en welkom voelen binnen je nieuwe woon- en werksituatie. Je leert basisvaardigheden en adequaat gedrag. Zo proberen we rust te brengen zodat we je traject kunnen voorbereiden. Samen met je persoonlijk begeleider en orthopedagoog stellen we je persoonlijk plan op.

Fase 2

In de tweede fase staat het gedrag ten opzichte van andere mensen en de omgangsvaardigheden die daarmee samenhangen centraal. Je ontwikkelt sociale vaardigheden en werknemersvaardigheden. Je wordt je langzaam bewust van je mogelijkheden en je beperkingen.

Fase 3

In de derde fase vormen je individuele leerdoelen die je hebt aangegeven in je persoonlijk plan de boventoon. In dit plan staat welk gedrag problemen veroorzaakt en in welke richting je dit zou moeten veranderen om gewenst gedrag te bereiken. Hier krijg je ook feedback op.
In het plan is ook omschreven hoe woon- en werkbegeleiders en leerkrachten moeten reageren op het gedrag.

Fase 4

Fase vier is de laatste fase. Dit is de externe fase (het beoogde externe milieu). Dit onderdeel van het persoonlijk plan bevat enerzijds het toekomstige netwerk. Waar wil je wonen en met wie? Anderzijds bevat het de belangrijke aspecten van het beoogde toekomstig functioneren? Wat kan ik zelfstandig en waar heb ik nog hulp of ondersteuning bij nodig? Dit onderdeel ligt verder weg in de tijd. Maar op basis hiervan worden gedurende het begeleidingsproces in toenemende mate keuzes gemaakt ten aanzien van de begeleiding. Kortom, de voorbereiding van het afscheid start bij binnenkomst.

Wonen op het terrein

We doen dit vooral door praktisch leren. Daarbij is het verplicht om een goede dagbesteding te hebben. Zo volgen alle jongeren een individueel traject op het gebied van zowel wonen, als leren en werken.

Als je op het terrein van De Belvertshoeve woont, ervaar je dat onze aandacht gericht is op:

Wonen in het hotel

Het hotel staat op de hoofdlocatie van de Belvertshoeve aan de Scheibaan. Hier bieden we ook de 24-uurs zorg. In het hotel kunnen dertien jongeren wonen. Iedereen heeft een eigen ruime woon/-slaapkamer met een badkamer. Daarnaast is er een gezamenlijke eet- en woonkamer.
In het hotel werken we aan de verdere ontwikkeling van vaardigheden. Bijvoorbeeld het opstarten van de dag, naar het werk of de dagbesteding gaan of het aanleren van praktische vaardigheden. Ook kijken we naar een goede invulling van de vrije tijd. Heb je hulp nodig om je kamer te onderhouden of je financieren te beheren? Dan krijg je ondersteuning.
Iedereen draagt in het hotel een steentje bij in het huishouden. Volg je geen onderwijs en heb je geen baan? Dan kun je gebruikmaken van de dagbesteding op het terrein aan de Scheibaan.

Er is begeleiding aanwezig van 7.00 uur tot 23.00 uur. En in de nacht is er een wakkere nachtdienst op het terrein.

Ben je tussen de 18 en 28 jaar? En heb je hulp nodig bij het vergroten van je zelfstandigheid op het gebied van praktische vaardigheden, weerbaarheid en sociale vaardigheden? Dan is het hotel misschien wel iets voor jou.

Wonen in een groepshuis

De Pastoor van Beugenstraat is een woonhuis in het centrum van Oisterwijk. Hier is plaats voor zeven jongeren in de leeftijd van 18 t/m 30 jaar. Iedereen heeft een eigen slaapkamer inclusief badkamer. De woonkamer, keuken en tuin zijn voor algemeen gebruik.
Iedereen in de groep is verantwoordelijk voor zijn eigen taken. Samen run je het huishouden op deze locatie. Samen zorg je dus voor de boodschappen, het eten, het schoonmaken van de leefruimte en de was. Maar ook is het belangrijk dat je positieve contacten onderhoudt, een goede invulling hebt van je vrije tijd en je financiën op orde kunt houden. Zo bereiden we je in het groepshuis voor op een zelfstandig bestaan.

Op deze locatie werken we met slaapdiensten. De woonbegeleiding start om 16.00 uur tot de volgende dag  8.30 uur. Daarnaast is er een assistent woonbegeleider, die op verschillende momenten van de dag aanwezig is. Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Dan kun je altijd hulp inroepen van de begeleiding die op een andere locatie werkzaam is.

Wonen in een appartement

De Belvertshoeve biedt woonzorg aan jongeren die voldoende praktische vaardigheden hebben om zelfstandig te wonen, maar daar nog wel wat hulp bij nodig hebben. Bijvoorbeeld om de financiën te beheren, om een baan of school vol te houden of om een gezonde routine vast te houden. Ben je in staat verantwoordelijkheid te nemen voor alle taken die komen kijken bij het zelfstandig wonen? Dan kun je in aanmerking komen voor een van onze appartementen.

De Belvertshoeve heeft twee tweepersoonsappartementen. Hier deel je je appartement met een huisgenoot. Je hebt een eigen slaapkamer, maar deelt alle andere faciliteiten.
Daarnaast zijn er zes eenpersoonsappartementen. Hier heb je een slaapkamer, woonkamer met keuken en badkamer voor jezelf. Een wasmachine en droger zijn aanwezig voor gemeenschappelijk gebruik. Ook is er hier een gezamenlijke ruimte waarvan gebruikt gemaakt kan worden. Alle appartementen zijn gesitueerd in het centrum van Oisterwijk.

De begeleidingsmomenten zijn zowel gepland als ongepland. Samen kijken we welke begeleiding gewenst is. Daarnaast kun je altijd een beroep doen op de begeleiding die op een andere locatie werkzaam is

Dagbesteding

Bij De Belvertshoeve vinden we het belangrijk dat de jongeren een goede dag invulling hebben. Op het terrein van De Belvertshoeve zijn drie leer-werkprojecten:

Binnen de projecten leren de jongeren verschillende vaardigheden. We onderscheiden hier twee verschillende soorten vaardigheden: werknemersvaardigheden en praktische vaardigheden. Werknemersvaardigheden zijn bijvoorbeeld op tijd komen, werkopdrachten kunnen aannemen, samenwerken, geconcentreerd werken, zelfstandig werken, en praktische vaardigheden. De praktische vaardigheden kunnen per project verschillen. Als je net bij ons komt wonen oriënteer je je bij de verschillende projecten. Daarna mag je aangeven bij welk project je het liefst gaat werken. We houden zo veel mogelijk rekening met deze voorkeur. We werken aan de hand van werkdoelen, die de jongeren samen met de leerwerkmeester van het project opstellen en regelmatig evalueren. Hierbij gaan we altijd uit van de mogelijkheden van de jongeren.

Entree-opleidingen

De Belvertshoeve heeft samenwerkingsafspraken met Oppstap. Hierdoor is het mogelijk om intern een entree-opleiding te volgen tot assistent horeca, voeding of voedingsindustrie, facilitair en assistent plant- en groenomgeving. Kies je hiervoor, dan volg je je opleiding op De Belvertshoeve. Ook het examen vindt hier plaats.

Extern werken en opleiden

Heb je binnen de projecten voldoende werknemersvaardigheden en praktische vaardigheden opgedaan en ben je toe aan een vervolgstap? Dan kun je een externe stage gaan volgen, vrijwilligerswerk doen of doorstromen naar een reguliere baan. De Belvertshoeve beschikt over verschillende contacten bij bedrijven in Oisterwijk en omgeving. Misschien is een stage op een van deze werkplekken iets voor jou. Een externe stage biedt je de kans om buiten het terrein van de Belvertshoeve te werken en om nieuwe ervaringen op te doen. Afhankelijk van wat jij wilt en van de mogelijkheden van het bedrijf maak je samen met je mentor afspraken over je stage.