Mensen met een beperking moeten zelfstandiger kunnen leven

Extra inspannen voor de zelfstandigheid van mensen met een beperking

De gemeente Den Bosch, het gehandicaptenplatform ‘s-Hertogenbosch en zorginstellingen ORO uit Helmond en SDW uit Roosendaal gaan zich in 2018 extra inspannen voor de zelfstandigheid van mensen met een beperking. Dat is afgesproken tijdens het ‘Van Mens tot Mens-festival’ dat donderdag in Den Bosch werd gehouden.

De organisaties namen het symbolische stokje over van Cello dat mensen met een beperking in Oost Brabant en een deel van Gelderland ondersteunt op het gebied van bijvoorbeeld wonen, werken en vrije tijd.

Cello experimenteerde dit jaar met cliënten, mantelzorgers en medewerkers in acht ‘proeftuinen’ op gebieden als gezondheid, gelijkwaardigheid, wonen en gezin, bescherming en eigen regie. Bedoeling was en is een vrijer en zelfstandiger leven voor de bewoners met een beperking. Dat staat ook omschreven in het verdrag van de Verenigde Naties voor de rechten van mensen met een handicap. Kernbegrippen in die overeenkomst zijn gelijkwaardigheid, persoonlijke vrijheid en samenwerking.

CURSUS

,,Ik heb de afgelopen tijd de cursus ‘Samen Sterk’ gevolgd”, aldus Michelle Mommersteeg die in een huis voor mensen met een beperking in Helvoirt woont. ,,We praten nu meer mee over wat wij echt willen. Vroeger zeiden onze begeleiders veel meer we denken dat dit en dit goed of leuk voor je is. Dan werd het zo ook opgeschreven. Nu mogen we het zelf meer zeggen.”

Frans Blom uit Den Bosch is mantelzorger van zijn oudste broer Andries die in een woonvoorziening in Vught woont. De regie geven aan mensen met een beperking is volgens Blom best lastig. ,,Denk bijvoorbeeld aan veiligheid en risico’s bijvoorbeeld. Ook de medewerkers moeten leren hoe ze anders met bewoners om moeten gaan.”

Bron: Brabants Dagblad